loading...
پایگاه آموزشی اشتغال زایی
آخرین ارسال های انجمن
پیمان بازدید : 8778 یکشنبه 08 دی 1392 نظرات (0)

سالن پرورش قارچ

این دستگاه(Airwasher) نقش بسیار مهمی در سالن پرورش و تولید قارچ را دارد،به همین دلیل یکی از ساده ترین روشهای ساخت این دستگاه به شما همراه با تصویر آموزش داده میشود.

دستگاه هوا ساز سالن پرورش قارچ کامل باید دارای سیستم خنک کننده،سیستم گرمایشی و تولید رطوبت و در نهایت فیلتر کردن هوای سالن باشد.

 

البته لزومی ندارد که دستگاه ما کاملا شبیه به دستگاه های صنعتی موجود شود اما اساس کار را اگر بدانیم میتوانیم متناسب با اندازه سالن تولید قارچ یا شرایط خود دستگاهی طبق نیازمان بسازیم.


برای شروع باید بدانیم که یک دستگاه ایرواشر(هواساز) چطور کار میکند

 

برای خنک کردن سالن در هوای گرم ایرواشر به دو روش عمل میکند ؛ اما معمول ترین روش کار خنک کردن سالن بوسیله رادیاتورهایی است که در کولر گازی استفاده میشود . البته در برخی مدل های ترکیبی از چیلر در آنها استفاده شده که مانند شوفاژ های منازل کار میکند به اینصورت که به جای اینکه آب گرم به رادیاتور ها وارد شود آب در بخشی از این دستگاه سرد شده و سپس به داخل رادیاتور خنک کننده آن وارد میشود و سپس با باد فن سرما به سالن وارد میشود.

در روش اول به جای آب سرد از گاز که در کولر های گازی استفاده میشود استفاده شده که هوای گرفته شده از سالن را خنک میکند.


اما نیاز به یک رادیاتور برای خنک کردن هوا داریم

 

 

این تصویر کمی موضوع را قابل فهم میکند . همانطور که در تصویر مشاهده میکنیم یک فن هوا گرم را از قسمت پشتی پره ها دریافت میکند و هوای خنک شده را در اختیار ما قرار میدهد.


شکل نهایی سیستم مورد نظر ما به این شکل نخواهد بود اما دستگاه نهایی ، وسیله ای است با همین کارآیی و شیوه کار.

 

بد نیست در اینجا در مورد نحوه خنک کنندگی کولر گازی هم توضیحاتی داده شود.


اگر به کولرهای گازی اسپلیت دقت کرده باشید از 2 تکه جدا از هم ساخته شده اند که این دو تکه در خنک کنندگی به 2 شیوه متفاوت عمل میکنند.


قسمتی که در داخل اتاق قرار میگیرد وطیفه گرما گیری و قسمتی که در خارج قرار میگیرد وظیفه پس دادن گرمای گرفته شده را بر عهده دارد یعنی در حقیقت کولر گازی سرما نمیدهد بلکه گرمارا میگیرد و به بیرون منتقل میکند.

حالا طبق توضیحات بالا متوجه میشویم که ما نیز باید گرمای وارد شده از سالن را بوسیله یک رادیاتور به هوای بیرون از سالن منتقل کنیم و ایر واشر ما نیاز به یک محل تهویه هوای گرم به بیرون دارد . این گرما میتواند بوسیله کانال از ایرواشر خارج شده و به هوای بیرون منتقل شود


تصویر زیر قسمت داخلی یک کولر گازی را نشان میدهد

 

سالن پرورش قارچ

 

 گرمای گرفته شده از داخل سالن بوسیله آن فن از رادیاتور گرفته میشود و دوباره گاز داخل لولهکه خنک شده به اتاق ارسال میشود تا عمل گرما گیری را انجام دهد.

 

 همینطور که گفته شد میتواند این روش آب موجود در یک سیستم مدار بسته را دائما خنک کرده و آنرا به یک رادیاتور  که در پشت آن فن وجود دارد برای خنک کردن محیط ارسال کند ؛ تفاوت اینکهآب برای خنک کردن به جای گاز به جلوی هوای ورودی به سالن بروند در آن است که گاز ، زمانی که در مجاورت هوای مرطوب قرار میگیرد به دلیل سرمای زیادش تمامی قطرات و رطوبت موجود در هوا را به خود جذب کرده و تولید برفک میکند و با زیاد شدن و انباشته شدن برفک آن از کارآییش کاسته شده تا زمان آب شدن برفک خنک کنندگی کمی خواهد داشت، اما در هر صورت گاز خنک کنندگی بهتری از آب خواهد داشت

 

خوب برای جمع بندی سیستم خنک کننده باید گفت که یک سیستم شبیه به کولر گازی بایدساخت تا هوای محیط را از سالن گرفته و آنرا خنک کند ؛ این سیستم میتواند به شکلی دیگر ساخته شود تا شبیه به چیلر عمل کند و سالن را بوسیله آب سرد خنک کند.

ضمنا میتوانیم به جای استفاده از سیستم خنک کننده با گاز از کولر گازی هم استفاده کنیم اما به این شرط که هوایی که از سالن گرفته میشود با هوایی که از محیط  (هوای تازه) دریافت میکنیم مخلوط شود تا از میزان رطوبت آن کاسته شود

و اما سیستم گرمایشی;


گرمایش نیز باید بوسیله رادیاتور و یک فن تامین شود. گرمای مورد نیاز برای گرم کردن این رادیاتور هم باید توسط مشعل تامین شود 

 

دریچه حرارتی این مشعل نیز رادیاتوری را گرم میکند که گرمای رادیاتور نیز به سالن منتقل میشود.


اینگونه مشعل ها با گاز و گازوئیل کار میکنند که نوع گاز سوز آن با توجه به آلودگی و دود کمتر توصیه میشود.


ایرواشر به یک رطوبت ساز نیز نیاز دارد که در هنگام خروج، هوای گرم یا سرد را که بوسیله دستگاههای موجود تولید شده است را با تزریق رطوبت مرطوب کند.


ایرواشر 2 ورودی هوا دارد:


اولی هوایی است که از سالن خارج شده و به داخل ایرواشر دست ساز ما وارد میشود .


و دومی هوای بیرون یا همان هوای تازه است.


برای ورودی های هوا معمولا از فیلتر هایی استفاده میشود مخصوصا برای دریافت هوا از بیرون سالن باید بسیار دقت داشت.

از فیلتر هایی به نام هپا HEPA برای دریافت ذرات تا میکرون استفاده میشود.

هوای ورودی باید پیش از نزدیک شدن به دستگاههای گرماشی و سرمایشی وارد سالن شود.

 

در حقیقت قصد بنده از ارائه این آموزش آشنایی شما با دستگاه ایرواشر و بر طبق درخواست یکی از دوستان انجام شد.

شاید نتوانید چنین دستگاهی را طوری بسازید که یکدست و کامل کار کند و شاید خرید آن از ساختش برای شما ارزانتر و با کیفیت تر تمام شود اما گروهی از دوستان هم هستند که دارای تخصص در این زمینه هستند و با دانستن نحوه کار آمادگی ساخت چنین دستگاههای را دارند و این آموزش برای آنها کاربرد دارد.


از مزایای ساخت چنین دستگاههای بصورت دستی آن است که طبق نیازها و فضا میتوانید دستگاهی بسازید که در حین کار با آن مشکل پیدا نکنید  و دستگاه ساخته شده نه بیش از نیاز و نه کمتر از نیاز خواهد بود که این برای صرفه جویی در هزینه ها بسیار مناسب است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 113
  • کل نظرات : 805
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 6025
  • آی پی امروز : 82
  • آی پی دیروز : 79
  • بازدید امروز : 137
  • باردید دیروز : 114
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 2,667
  • بازدید ماه : 2,667
  • بازدید سال : 88,034
  • بازدید کلی : 3,613,505